نتفلیکس امروزه یکی از بزرگترین و شناختهشدهترین نامهای صنعت سرگرمی جهان محسوب میشود. این سرویس استریم و پخش آنلاین فیلم و سریال در اکثر کشورهای دنیا از محبوبیت بالایی برخوردار است و میلیونها مخاطب بهواسطه آن به تماشای آثار مورد علاقهشان میپردازند.
نتفلیکس چیست؟
نتفلیکس (Netflix) یک سرویس استریم عظیم است که گستره متنوعی از سریالها، فیلمها، انیمهها، مستندات و... را در اختیار کاربران اینترنت قرار میدهد. البته که این سرویس پخش ویدیو طی سالیان سال دچار تکامل شگرفی شده و با ورود به دومین فصل از ۲۰۲۴، میبینیم که بسیاری از محتوای خود را به صورت اورجینال تولید میکند.
نتفلیکس زمانی در قالب یک بنگاه اجاره DVD به مخاطبان فعالیت میکرد و سپس به پلتفرمی جهت پخش فیلمها و سریالهای دیگر شرکتها تبدیل شد. با این حال اکنون محصولات نتفلیکسی جزو پربینندهترین و برترین آثار هستند و مخاطبان بیشماری دارند.
نتفلیکس خدمات خود را ازای دریافت اشتراک ماهانه از مخاطبان ارائه میکند. با داشتن اشتراک این سرویس استریم شما میتوانید روی تمامی دستگاههایی که به اینترنت متصل میشوند (کامپیوتر، لپتاپ، موبایل، تبلت، تلویزیون اسمارت یا حتی کنسولهای بازی)، به تماشای فیلمها و سریالهای مورد نظرتان بنشینید.
گرچه برای یک اشاره اولیه باید گفت Netflix در نگاه بسیاری از افراد هنردوست خطری برای صنعت اصیل سینما محسوب میشود و میتواند تا حد زیادی مخاطبان را از رفتن به سالنهای سینما و تماشای بزرگترین آثار هالیوود دور کند. در ادامه این مطلب قطعا بیشتر در رابطه با همین مسئله صحبت خواهیم کرد تا به میزان درستی ادعای افراد مختلف پی ببریم.
تاریخچه نتفلیکس
از ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۶: اجاره ویدیو
نتفلیکس در سال ۱۹۹۷ به عنوان یک سرویس اجاره DVD راهاندازی شد. مخاطبان در آن زمان میتوانستند با بررسی کاتالوگ گسترده این سرویس که شامل هزاران اثر مختلف بود، محصول مورد نظرشان را از طریق وبسایت انتخاب و سپس بهوسیله پست دریافت کنند.
پیشرفت Netflix با سرعت قابل توجهی رخ میداد و مخاطبان سال به سال شاهد بهبود خدمات آن بودند. در سال ۲۰۰۰ شرکت یک سیستم پیشنهاد فیلم را راهاندازی نمود که با استفاده از یک الگوریتم آثار مورد علاقه یک مشترک را بر اساس تاریخچه اطلاعاتش نمایش میداد.
از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲: ورود به عرصه استریم
نتفلیکس در سال ۲۰۰۷ آغازگر یک دوران جدید در تلویزیون بود. این سرویس از همان سال به مشترکین خود اجازه داد فیلمها و سریالهای مورد علاقهشان را از طریق اتصال به اینترنت تماشا کنند. استریم ویدیو در نتفلیکس آنقدر شگفتانگیز بود که خیلی زود فضای اینترنت را به تسخیر خود درآورد. پس از آن Netflix با سازندگان کنسولهای بازی، ویدیوپلیرهای بلو-ری و دیگر شرکتهای الکترونیکی وارد همکاری شد تا قابلیت استریم روی بسیاری از دستگاهها ایجاد گردد.
در سال ۲۰۱۰ نتفلیکس از برنامه گسترده استریم خود رونمایی کرد و فعالیتش را در کشورهای آمریکای لاتین و اروپا آغاز نمود. تنها چند سال بعد، این سرویس استریم در ۱۹۰ کشور دنیا فعالیت مستقیم داشت.
از ۲۰۱۳ تا امروز: فتح دنیا
روند پیشرفتهای نتفلیکس توقفناپذیر بود. این سرویس که دیگر به «غول استریم دنیا» تبدیل شده بود، در واقع مبنای قدمهای بعدی خود را در سال ۲۰۱۱ پایهگذاری کرد. از همان سال مدیران شرکت تصمیم به تغییر یا بهتر است بگوییم تکامل بخشیدن به سرویس خود گرفتند تا مسیر «تولید محتوای اورجینال» برای نتفلیکس کلید بخورد.
در سال ۲۰۱۳ میوه این سیاستگذاری جدید نمایان شد و مخاطبان توانستند اولین محتوای اورجینال نتفلیکس یعنی سریال House of Cards (با هنرنمایی کوین اسپیسی) را تماشا کنند. با استقبال چشمگیر مشترکین سرویس از این سریال، مدیران شرکت دریافتند که تخصیص بودجه برای تولید محتوای اورجینال اقدامی درست بوده است.
در هر حال نتفلیکس تا پیش از آن به صورت کامل به محتوای دیگر استودیوها و شرکتها وابسته بود و اگر آنها به هر دلیلی حاضر به همکاری با این سرویس استریم نبودند، Netflix به راحتی یک سری محتوای مهم - و در نتیجه کلی مخاطب - را از دست میداد.
طبق آماری که در اواخر ۲۰۲۳ منتشر شده بود، امروزه بالغ بر ۶,۶۰۰ فیلم، سریال و محصولات سرگرمی دیگر در نتفلیکس قابل دسترسی است که حدود ۳,۶۰۰ تای آنها محتوای اورجینال خود سرویس محسوب میشود؛ یعنی بیش از ۵۵ درصد محتوا.
مدل تجاری و قیمت اشتراک
نتفلیکس از سال ۲۰۲۲ دست به ایجاد تغییرات در مدل تجاریاش زد و تبلیغات را به سرویس خود اضافه کرد. در حال حاضر مخاطبان حین انتخاب اشتراک برای نتفلیکس سه گزینه پیشروی خود میبینند که در ادامه با آنها آشنا میشویم:
اشتراک استاندارد با تبلیغات
ارزانترین سطح اشتراک در سرویس استریم نتفلیکس، اشتراک استاندارد حاوی تبلیغات است. در واقع با این اشتراک شما هزینه کمتری نسبت به بقیه مشترکین پرداخت میکنید، اما در عوض باید منتظر تبلیغات مختلف حین استفاده از سرویس باشید. این نوع از اشتراک با مبلغ ماهیانه ۶.۹۹ دلار در دسترس قرار گرفته است.
- پشتیبانی از تبلیغات، ارائه اکثریت فیلمها و سریالهای موجود، دسترسی نامحدود به بازیهای موبایلی سرویس
- قابلیت تماشای آثار در حداکثر ۲ دستگاه مختلف در یک زمان
- قابلیت تماشا با کیفیت فول اچدی (۱۰۸۰p)
اشتراک استاندارد
اشتراک استاندارد تا همین چند سال پیش و قبل از معرفی تبلیغات، ارزانترین سطح اشتراک نتفلیکس بود. مشخصا دیدن تبلیغات برای بسیاری از مخاطبان و مشترکین آزاردهنده بوده و ترجیح میدهند با پرداخت هزینه بیشتر، از شر آنها خلاص شوند. هزینه اشتراک ماهانه این سطح ۱۵.۴۹ دلار است.
- دسترسی نامحدود به تمامی فیلمها، سریالها و بازیهای موبایلی (بدون تبلیغات)
- قابلیت تماشای آثار در حداکثر ۲ دستگاه مختلف در یک زمان
- قابلیت تماشا با کیفیت فول اچدی (۱۰۸۰p)
- قابلیت دانلود همزمان روی ۲ دستگاه مختلف
- امکان افزودن یک عضو اضافه به سرویس که با شما زندگی نمیکند (با پرداخت ۷.۹۹ دلار بیشتر)
اشتراک پرمیوم
اشتراک پرمیوم نتفلیکس که با هزینه ماهانه ۲۲.۹۹ دلار عرضه میشود، محدودیتهای مختلف اشتراک استاندارد را کنار میزند و بهترین تجربه ممکن را به کاربران ارائه میدهد. جزئیات این اشتراک به شرح زیر است:
- دسترسی نامحدود به تمامی فیلمها، سریالها و بازیهای موبایلی (بدون تبلیغات)
- قابلیت تماشای آثار در حداکثر ۴ دستگاه مختلف در یک زمان
- قابلیت تماشا با کیفیت الترا اچدی (4K)
- قابلیت دانلود همزمان روی ۶ دستگاه مختلف
- امکان افزودن دو عضو اضافه به سرویس که با شما زندگی نمیکنند (با پرداخت ۷.۹۹ دلار بیشتر بابت هرکدام)
- دسترسی به ویژگی منحصر بهفرد پخش صدای نتفلیکس
تاثیرات فرهنگی نتفلیکس بر مخاطبان
زمانی که نتفلیکس تنها در قالب یک پلتفرم برای پخش آثار دیگر شرکتها و استودیوها فعالیت میکرد، روند عرضه محتوا روی آن بسیار متفاوت بود. در واقع بسیاری از این شرکتها تنها فصول گذشته یا فیلمهای قدیمیتر خود را در اختیار نتفلیکس قرار میدادند.
اینگونه بود که به عنوان مثال یک سریال در حالی که پنج فصل خود را پشت سر گذاشته بود، به سرویس نتفلیکس میآمد؛ آن هم در حالتی که تنها چهار فصل ابتدایی آن در این پلتفرم قابل تماشا بودند.
به همین ترتیب بسیاری از مشترکین نتفلیکس معمولا با حجم گستردهای از محتوا مواجه بودند که به صورت یکجا در اختیارشان قرار گرفته بود و نیاز نبود به صورت هفتگی یا سالانه منتشر قسمتهای جدید بمانند.
از همین دوران بود که فرهنگ «بینج واچ» - تماشای پشت سر هم قسمتهای مختلف یک سریال یا چند فیلم از یک سری - در میان مخاطبان غربی ایجاد شد. آنها میتوانستند با در اختیار داشتن چند فصل از یک سریال روزانه چندین قسمت از آن را تماشا کنند و محدودیتی در این زمینه نداشتند.
با استقبال گسترده مخاطبان از فرهنگ بینج واچ، نتفلیکس حتی امروزه نیز بسیاری از سریالهای خود را به صورت یکجا در سرویس خود پخش میکند. و خب صدالبته که این تنها بخشی از تغییرات عمیق فرهنگی محسوب میشود که نتفلیکس در میان علاقهمندان ایجاد کرده است.
اکران دیجیتال و جنگ با سینمادوستان
مسئله دیگری که طی چند سال اخیر بهوجود آمده و از زمان پاندمی کرونا شدت گرفت، اکران دیجیتالی است. نتفلیکس پیش از سال ۲۰۲۰ به ندرت پیش میآمد به کلی سالنهای سینما را نادیده بگیرد. اما در این دوران با بسته شدن اکثر سینماها در سرتاسر جهان، نتفلیکس هم با آغوش باز تصمیم گرفت فیلمهای خود را به صورت کاملا دیجیتالی اکران کند و اکران سینمایی را کنار بگذارد.
این موضوع در کنار تضعیف کلی صنعت سینما و کاهش فروش فیلمها، موجب خشم خیلی از طرفداران سرسخت سینما شد. آنها معتقد بودند نتفلیکس با نادیده گرفتن سینماها و ترویج اکران دیجیتالی در حال لطمه زدن به صاحبان سالنهای سینما است. از سوی دیگر هم عدهای فکر میکردند با گسترش اکران دیجیتالی، مخاطبان کمکم بد عادت میشوند و گرم و نرمی مبل خانه خود را به دردسرهای رفتن تا سالن سینما و تهیه بلیط ترجیح میدهند.
نظرات ضد و نقیض بسیاری در این رابطه وجود داشته و دارد. با تمام این اوصاف، انتقاد فراگیر سینمادوستان از سیاستهای نتفلیکس در روان پساکرونا باعث شد این کمپانی به فکر ایجاد توازن در نحوه اکران آثارش بیفتد. بر همین اساس امروزه نتفلیکس اکثر آثار خود را ابتدا به مدت محدود و به شکل انحصاری در سینماها اکران میکند و پس از آن فیلمهایش را در اختیار مشترکین خود قرار میدهد.
برترین فیلمها و سریالهای نتفلیکس
همانطور که پیشتر اشاره شد، نتفلیکس بیش از ۶,۶۰۰ فیلم، سریال، انیمه و مستند را به مشترکین خود ارائه میکند. مشخصا در میان این تعداد باورنکردنی از محصولات، آثار پرمخاطب و موفق بسیاری مشاهده میشوند.
بهطور کلی آثار موجود در Netflix به دو دسته تقسیم میشود؛ دسته اول که گفتیم ۵۵ درصد محتوا را به خود اختصاص داده، همان آثار اورجینال نتفلیکسی است. دسته دوم هم تمام آثاری را شامل میشود که توسط کمپانیهای دیگر ساخته و تولید شدهاند.
تعداد فیلمها و سریالهای جذاب و ارزشمند نتفلیکس حقیقتا زیاد است و نمیتوان در اینجا به همه آنها اشاره کرد. در نتیجه باهم یک نگاه کلی و خلاصهوار به برترین فیلمها و سریالهای این سرویس استریم خواهیم داشت.
بهترین فیلمها
- Phantom Thread (2017)
- Paddington (2014)
- Maestro (2023)
- Society of the Snow (2023)
- Elvis (2022)
- Uncut Gems (2019)
- Molly's Game (2017)
- The Irishman (2019)
- All Quiet on the Western Front (2022)
- Dune (2021)
- Ex Machina (2014)
- Schindler's List (1993)
- Hacksaw Ridge (2016)
- Shrek (2001)
- The Matrix (1999)
- Green Book (2019)
- King Richard (2021)
- Django Unchained (2012)
- The Old Guard (2020)
- Baby Driver (2017)
- A Beautiful Mind (2001)
بهترین سریالها
- House of Cards (2013 - 2018)
- Narcos (2015 - 2017)
- The Witcher (2019 - تاکنون)
- The Crown (2016 - 2024)
- Stranger Things (2016 - تاکنون)
- Money Heist (2017 - 2021)
- Squid Game (2021 - تاکنون)
- Breaking Bad (2008 - 2013)
- Peaky Blinders (2013 - 2022)
- Black Mirror (2011 - تاکنون)
- The Good Place (2016 - 2020)
- The Queen's Gambit (2020)
- Bridgerton (2020 - تاکنون)
ارائه بازیهای ویدویی در نتفلیکس
نتفلیکس در نوامبر ۲۰۲۱ به صورت رسمی اعلام کرد که قصد ورود به حوزه بازیهای ویدیویی را دارد. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ بازی موبایلی در کاتالوگ خود دارد و تمام مشترکین آن - حتی مشترکین سطح استاندارد حاوی تبلیغات - قابلیت دسترسی به آنها را دارند.
غول استریم دنیا به هیچ وجه قصد توقف در این زمینه را ندارد و بر اساس آخرین اخبار، میخواهد بازیهایی بر اساس فیلمها و سریالهای اورجینال خود مثل Rebel Moon و Squid Games بسازد. لیست برخی از بهترین بازیهای حال حاضر Netflix (به همراه نمرات آنها در گوگل پلی یا متاکریتیک) نیز به شرح زیر است:
- Into The Dead 2: Unleashed (نمره ۴.۶ از ۵)
- Lucky Luna (نمره ۴.۶ از ۵)
- Ghost Detective (نمره ۴.۴ از ۵)
- Valiant Hearts: Coming Home (نمره ۷۳ از ۱۰۰)
- Oxenfree (نمره ۸۰ از ۱۰۰)
رقبای نتفلیکس
مشخصا پس از اوجگیری نتفلیکس در دنیا، قابل پیشبینی بود که شرکتهای بزرگ دیگر نیز دست به راهاندازی سرویس استریم خود بزنند. امروزه بسیاری از کمپانیهای مهم صنعت سرگرمی مثل دیزنی، آمازون، وارنر دیسکاوری و... سرویس پخش آنلاین فیلم و سریال مخصوص به خودشان را دارند.
این سرویسهای جدید هرچقدر هم که موفق باشند، توانایی رقابت مستقیم با نتفلیکس را ندارند. با تمام این اوصاف، هرکدام از آنها در نوع خود تلاش داشته با ارائه آثار منحصر بهفرد و بزرگ در عرصه استریم عرضه اندام کند. به عنوان مثال سرویس استریم دیزنی با نام دیزنی پلاس (Disney Plus) آثار مختلف این ابرکمپانی پرسابقه را در اختیار مخاطبان میگذارد.
تمامی آثار مارول (اونجرز، لوکی، ثور، آیرنمن، مرد عنکبوتی)، پیکسار (داستان اسباببازی، Soul، Inside Out)، لوکاس فیلم (سهگانه جنگ ستارگان، مندلورین و...) و بسیاری از زیرمجموعههای دیگر دیزنی از طریق دیزنی پلاس عرضه میشوند. ارزانترین اشتراک این سرویس استریم ماهانه ۸ دلار است و اشتراک پرمیوم نیز برچسب قیمت ۱۴ دلاری خورده.
دیگر رقیب قدرتمند در عرصه استریم Max نام دارد. پیشتر ما این سرویس را با عنوان HBO Max میشناختیم؛ سرویسی که شامل فیلمها و سریالهای DC، کتابخانه آثار شبکه موفق و محبوب HBO (سازنده Game of Thrones) و همچنین آثار به یاد ماندنی دیگر از جمله سهگانه ارباب حلقهها یا سریال فرندز (Friends) میشود. اشتراک اولیه مکس ۱۰ دلار در ماه هزینه دارد.
سرویسهای استریم دیگر مانند هولو (Hulu)، آمازون پرایم (یا همان Prime Video)، Starz، ESPN Plus، پیکاک (Peacock)، پارامونت پلاس و اپل تیوی پلاس هم امروزه مخاطبان قابل توجهی دارند. همه این سرویسها قصد دارند با ارائه محتوای جذاب در ازای دریافت هزینهای ناچیز، توجه بینندگان بیشتری را به سمت خود جلب کنند و هر یک در حد و اندازه خود به موفقیت رسیدهاند.
نحوه خرید اشتراک نتفلیکس
بسیاری از افراد علاقهمند به دنیای فیلم و سریال ترجیح میدهند آثار مورد نظرشان را از طریق پلتفرمهای اصلی مانند نتفلیکس دنبال کنند. شما با خرید اشتراک نتفلیکس علاوه بر دسترسی به هزاران فیلم، سریال، انیمیشن، انیمه یا مستند، امکان تجربه بیش از ۱۰۰ بازی موبایلی این سرویس را نیز دارید.
تهیه اکانت یا همان اشتراک نتفلیکس مثل بقیه سرویسهای بینالمللی برای کاربران ایرانی پر از چالش و دشواری است. در همین راستا بهترین انتخاب شما در این شرایط میتواند بهرهگیری از گیفت کارت نتفلیکس باشد. وبسایت مسترگیفت گیفت کارتهای متنوعی برای شما آماده کرده تا در زمان انتخاب نوع اشتراک - پرمیوم و استاندارد - یا دوره زمانی آن دچار محدودیت نباشید.
جمعبندی
نتفلیکس به عنوان موفقترین سرویس پخش آنلاین فیلم و سریال در دنیا، بزرگترین آرشیو آثار سینمایی و تلویزیونی را در خود جای داده است. شما در صورت تهیه اشتراک نتفلیکس به دریایی از محتوای اورجینال و هیجانانگیز دسترسی پیدا میکنید. علاوه بر آن، این شرکت طی چند سال گذشته وارد حوزه بازیهای ویدیویی نیز شده و تعداد قابل توجهی بازی موبایلی در اختیار مشترکین Netflix قرار گرفته است.
اگر شما هم مثل بسیاری از مخاطبان دیگر مجذوب محتوای ارائهشده و ویژگیهای نتفلیکس شدهاید، میتوانید با تهیه گیفت کارت آن از طریق مسترگیفت به راحتی از مزایا و خدمات این سرویس استریم بهرهمند شوید.