در دنیای پرهیجان و شگفت‌انگیز بازی‌های ویدیویی، نام شرکت رایت گیمز یا همان ریوت گیمز (Riot Games) کاملا شناخته‌شده و مورد اعتماد مخاطبان است. این شرکت برخی از محبوب‌ترین بازی‌های آنلاین را عرضه کرده که امروزه میلیون‌ها طرفدار دارند. در این مقاله قصد داریم علاوه بر آشنایی با این توسعه‌دهنده و بازی‌های آن، با نحوه خرید آیتم از فروشگاه ریوت گیمز و انجام پرداخت‌های درون برنامه‌ای به واسطه گیفت کارت آشنا شویم.

ریوت گیمز چیست؟

ریوت گیمز

ریوت گیمز یک کمپانی توسعه‌دهنده و ناشر بازی در کشور آمریکا محسوب می‌شود که در زمینه تورنمنت‌های ورزش الکترونیک نیز فعالیت چشم‌گیری دارد. مهم‌ترین بازی این شرکت League of Legends است، اما خب طی دو دهه اخیر شاهد توسعه چندین اسپین‌آف از این عنوان و همچنین بازی شوتر ولورانت (Valorant) بوده‌ایم.

ریوت گیمز در سال ۲۰۱۱ توسط ابرکمپانی چینی تنسنت (Tencent) خریداری شد. از سوی دیگر بخش مدیریت انتشار شرکت یعنی Riot Forge امروزه مسئولیت نظارت بر عرضه محتوای جدید برای بازی‌ها یا حتی توسعه اسپین‌آف‌های لیگ آو لجندز را برعهده دارد. جالب است بدانید یک سریالی انیمیشنی به نام آرکین (Arcane) بر اساس لیگ آو لجندز ساخته شده و شهرت بسیاری کسب کرده است.

لیگ‌های ورزش الکترونیک Riot Games هم باید گفت از محبوبیت شگفت‌انگیزی برخوردار هستند و در چندین کشور مختلف برگزار می‌شوند. این لیگ‌ها شامل «قهرمانی جهانی لیگ آو لجندز» و «تور قهرمانی ولورانت» است.

نگاهی به تاریخچه ریوت گیمز

ریوت گیمز

برندون بک و مارک مریل از زمانی که باهم در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی هم‌اتاقی بودند، به ایده‌پردازی جهت ساخت بازی‌های ویدیویی پرداختند. این دو پس از مشاهده موفقیت عنوان دوتا (DOTA) به ایده مهمی دست پیدا کردند: ساخت یک بازی که برای مدت‌ها پشتیبانی شود و سال‌های سال برایشان درآمدزایی داشته باشد.

برخی توسعه‌دهندگان آسیایی نیز منبع الهام بک و مریل بودند. این شرکت‌ها در واقع بازی خود را به شکل کاملا رایگان در اختیار بازیکنان قرار می‌دادند و سپس با استفاده از فروش آیتم‌های درون بازی، تبلیغات و دیگر روش‌ها درآمد خود را کسب می‌کردند.

شرکت ریوت گیمز رسما در سال ۲۰۰۶ تاسیس شد و با سرمایه اولیه یک میلیون دلار، در سال ۲۰۰۹ نخستین بازی خود یعنی League of Legends را روانه بازار کرد. این بازی خیلی زود مورد استقبال بازیکنان پلتفرم پی‌سی قرار گرفت و تا امروز تضمین‌کننده بقا و پیشرفت Riot Games بوده است.

با فرا رسیدن سال ۲۰۱۱ و نام و نشانی که ریوت در میان مخاطبان به دست آورده بود، شرکت بزرگ تنسنت تصمیم گرفت سهام آن را خریداری نماید. باتوجه به منابع عظیم این شرکت چینی، ریوت بار دیگر توانست پله‌های ترقی را با سرعت هرچه بیشتر طی کند و عناوین خود را به مخاطبان بیشتری در سرتاسر دنیا برساند.

البته که خریداری شدن توسط تنسنت تنها به بخش توسعه بازی آن‌ها کمک نکرد. ریوت گیمز از همان سال ۲۰۱۱ فعالیت گسترده خود در زمینه ورزش الکترونیک را آغاز نمود. نخستین فصل از تورنمنت قهرمانی League of Legends که در کشور سوئد برگزار شد تیم اروپایی Fnatic را به عنوان برنده معرفی کرد. طبق آمار، حدود ۱.۶ میلیون نفر این مسابقات را در سرتاسر دنیا تماشا کردند، که رقم باورنکردنی و فوق‌العاده‌ای برای آن زمان محسوب می‌شود.

بازی‌های ریوت گیمز

بازی های ریوت گیمز

همان‌طور که اشاره کردیم مهم‌ترین بازی Riot Games از سال ۲۰۰۹ لیگ آو لجندز بوده و این عنوان آنلاین همچنان در صنعت بازی‌های ویدیویی خوش می‌درخشد. با این حال ریوت طی سالیان مختلف از بازی‌های متعددی رونمایی کرده و ما قصد داریم در ادامه به شکل خلاصه با آن‌ها آشنا شویم.

League of Legends

نخستین و محبوب‌ترین بازی شرکت ریوت که از سال ۲۰۰۹ به شکل رایگان در دسترس قرار گرفته، لیگ آو لجندز است. این بازی آنلاین و چندنفره با الهام از دوتا (Dota) ساخته شده و در آن دو تیم پنج نفره از بازیکنان در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند.

هر تیم نیمی از نقشه بازی را در اختیار دارد و هر بازیکن نیز می‌تواند کنترل یک شخصیت یا اصطلاحا «قهرمان» را به‌دست بگیرد. دو تیم حاضر در نقشه باید برای دفاع از مقر خود و همچنین تسخیر مقر دشمن تلاش کنند. بر اساس آخرین آمار، لیگ آو لجندز بیش از ۱۸۰ میلیون بازیکن دارد و حدود ۳۲ میلیون نفر نیز به شکل روزانه آن را تجربه می‌کنند.

Teamfight Tactics

ریوت در سال ۲۰۱۹ یک اسپین‌آف از بازی لیگ آو لجندز منتشر کرد که Teamfight Tactics نام داشت. این بازی با الهام از Dota Auto Chess در ژانر مبارزه خودکار ساخته شده است. در این بازی هفت بازیکن باید تیمی برای خود تشکیل دهند و در مبارزه به آخرین تیمی تبدیل شوند که همچنان ایستاده و از پای نیوفتاده است.

بازی Teamfight Tactics علاوه بر ویندوز و مک، برای سیستم عامل‌ اندروید و iOS نیز عرضه شده و از قابلیت کراس‌پلتفرم پشتیبانی می‌کند.

League of Legends: Wild Rift

بازی League of Legends: Wild Rift یکی دیگر از اسپین‌آف‌های لیگ آو لجندز محسوب می‌شود که از نظر ساختار و گیم‌پلی شباهت بسیاری به آن دارد.

از جهتی می‌توان ادعا کرد که Wild Rift به نوعی نسخه موبایلی لیگ آو لجندز بوده که با تغییرات نسبتا جزئی، برای اندروید و iOS عرضه شده است. این بازی نیز کاملا رایگان بوده و شامل پرداخت‌های درون برنامه‌ای می‌شود.

Legends of Runeterra

Legends of Runeterra یک بازی کارتی و دیجیتالی است؛ ریوت گیمز این عنوان را با الهام از Magic: The Gathering توسعه داده و در سال ۲۰۲۰ برای پی‌سی و موبایل عرضه کرد.

Valorant

ولورانت احتمالا بعد از لیگ آو لجندز، مهم‌ترین بازی ریوت گیمز محسوب شود. این بازی که در ژانر شوتر اول شخص تاکتیکال عرضه شده، امروزه به عنوان یکی از بهترین جایگزین‌های کانتر استرایک معرفی می‌گردد. ریوت در ابتدا این بازی را تحت عنوان Project A معرفی کرده بود اما نهایتا در سال ۲۰۲۰ که زمان انتشار آن فرا رسید، مخاطبان با نام Valorant روبه‌رو شدند.

با اینکه ولورانت تفاوت‌های فاحش و گسترده‌ای با لیگ آو لجندز دارد، اما همچنان شامل یک سری از عناصر کلیدی در بازی‌های ریوت می‌شود. به عنوان مثال در این عنوان نیز شما می‌توانید از میان چندین شخصیت و قهرمان موجود (با عنوان Agent)، یکی را انتخاب کنید و سپس در تیم‌های پنج‌نفره به مبارزه با دشمن بپردازید.

کلیت گیم‌پلی به این خلاصه می‌شود که یک نیروی مدافع و یک نیروی مهاجم وجود دارد. شما می‌توانید در نقش تیم مدافع وارد بازی شوید و از مقر خود در برابر تیم مهاجم دفاع کنید (دقیقا شبیه تیم تروریست و ضدترویست که در کانتر می‌بینیم). ولورانت بخش‌ها و مدهای بسیار متنوعی دارد که در اینجا نمی‌توانیم به همه آن‌ها بپردازیم. در مجموع اگر به بازی‌های شوتر اول شخص و آنلاین علاقه دارید، پیشنهاد می‌شود سری به این بازی بزنید.

نحوه خرید آیتم‌های ریوت گیمز

ریوت گیمز

پیش‌تر گفته شد که ریوت گیمز بازی‌های خود را به شکل کاملا رایگان در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. شاید این سوال برای شما به‌وجود بیاید منبع درآمد شرکت از کجاست؟ پاسخ این سوال واضح است. ریوت گیمز با اینکه بازی‌هایش را به شکل رایگان عرضه می‌کند، اما کلی آیتم، اسلحه، اسکین و موارد دیگر را در فروشگاه داخل بازی در دسترس قرار داده و بابت آن‌ها پول دریافت می‌کند.

آیتم‌های فروشگاهی ریوت شامل اسکین، قهرمان (یا ایجنت)، ایموت (حرکات شخصیت درون بازی)، افزایش امتیاز یا همان XP، رون (Rune) جهت ارتقای گیم‌پلی، محتوای باندل و کلی آیتم دیگر می‌شود. شما باید با تهیه ریوت اکسس (Riot Access) یا گیفت کارت‌های ریوت گیمز این آیتم‌ها را خریداری کنید. اما تفاوت این دو چیست؟

گیفت کارت ریوت اکسس

ریوت اکسس نوعی گیفت کارت است که به شما امکان می‌دهد تا اکانت Riot خود را شارژ کنید. این مبلغ شارژ شده می‌تواند در بازی‌های مختلف شرکت ریوت از جمله لیگ آو لجندز، Teamfight Tactics و یا Legends of Runeterra مورد استفاده قرار بگیرد.

گیفت کارت‌های ریوت اکسس در مبالغ ۱۰، ۲۵، ۵۰ و ۱۰۰ دلاری عرضه شده و شما می‌توانید آن‌ها را در فروشگاه و اپلیکیشن ریوت ردیم کنید. توجه داشته باشید که این گیفت کارت‌ها مخصوص ریجن‌ها و کشورهای مختلف هستند و جهت استفاده از آن‌ها «باید» آی‌پی اکانت خود را تغییر دهید.

گیفت کارت ریوت گیمز

کارکرد کلی گیفت کارت‌های ریوت گیمز همچنان «خرید آیتم‌های درون برنامه‌ای برای بازی‌های Riot Games» است. با این حال این نوع کارت‌های هدیه تفاوت‌هایی با ریوت اکسس دارند. به عنوان مثال گیفت کارت Riot Games مخصوص تنها یک بازی این شرکت عرضه می‌شود و قابلیت استفاده از آن در بازی‌های دیگر وجود دارد. یعنی اگر گیفت کارت ولورنت را در اختیار دارید، نمی‌توانید از آن در لیگ آو لجندز استفاده کنید.

همچنین نحوه استفاده از این گیفت کارت‌ها نیز کمی متفاوت است. برخلاف ریوت اکسس که به شما اجازه می‌دهد از طریق فروشگاه و اپلیکیشن ریوت گیمز حسابتان را شارژ کنید، گیفت کارت‌های ریوت گیمز فقط درون بازی مخصوص خودشان مورد استفاده قرار می‌گیرند و ردیم می‌شوند.

نحوه استفاده از گیفت کارت‌‌های ریوت

ریوت گیمز

استفاده از گیفت کارت‌های ریوت اکسس و ریوت گیمز به طور کلی چالش خاصی ندارد و پیش نیاز آن، داشتن حساب کاربری است. پس از ساخت اکانت شما باید وارد صفحه redeem.riotgames.com شوید و سپس روی گزینه لاگین (Login) کلیک کنیبد.

پس از طی کردن این مراحل صفحه‌ای برایتان باز می‌شود که عبارت Enter Code در مرکز آن قرار دارد. در اینجا شما می‌بایست کد مخصوص ریوت اکسس خود را در کادر وارد کرده و گزینه Redeem Code را انتخاب نمایید.

اگر هم قصد دارید از داخل فروشگاه خود بازی‌ها اقدام به استفاده از گیفت کارت کنید، باید پس از ورود به حساب کاربری به بخش فروشگاهی مراجعه کنید. در آنجا با استفاده از گزینه Prepaid Cards & Codes وارد صفحه جدیدی خواهید شد که کد گیفت کارت را از شما می‌خواهد. بعد از وارد کردن کد و گرفتن تاییدیه‌های لازم، مبلغ گیفت کارت به حساب کاربری شما اضافه می‌شود.

جمع‌بندی

شرکت ریوت گیمز نزد بازیکنان سراسر دنیا محبوبیت فوق‌العاده‌ای دارد و میلیون‌ها گیمر روزانه به تجربه عناوین رایگان و چندنفره آن از جمله ولورانت و لیگ آو لجندز می‌پردازند.

اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، قطعا می‌دانید که خرید آیتم‌های هیجان‌انگیز درون بازی چه‌قدر اهمیت دارد و روی تجربه‌تان تاثیرگذار است. در این صورت پیشنهاد می‌شود با استفاده از گیفت کارت‌های ارائه شده توسط مسترگیفت وارد فروشگاه یا بازی‌های ریوت شوید و از خرید خود لذت ببرید.