بدون شک شما هم نام سرویس «اسپاتیفای» را شنیدهاید و احتمالا به سراغ راههای استفاده از آن رفتهاید. یک پلتفرم پخش موسیقی که میتوانید بهواسطه آن به صورت آنلاین و آفلاین به انواع موسیقی، پادکست و ویدیوهای هنرمندان محبوب خود دسترسی داشته باشید. این سرویس به صورت رایگان و همچنین پرمیوم در دسترس کاربران قرار گرفته که با توجه به نیاز خود میتوانید نوع استفاده از آن را انتخاب کنید.
در ادامه قرار است به تفصیل درباره اسپاتیفای، تاریخچه آن، نحوه کارکرد و همچنین خرید اکانت پرمیوم آن صحبت کنیم؛ پس اگر شما نیز به دنبال راهی برای استفاده از این پلتفرم و گسترش جهان موسیقی خود هستید، با ادامه مطلب همراه باشید.
آشنایی با اسپاتیفای
موسیقی یکی از قدیمیترین و محبوبترین اشکال هنر محسوب میشود که طی قرنها و سالیان طولانی، مدام دچار تکامل شده است. تعداد بیشماری از خوانندگان و نوازندگان در سراسر جهان وجود دارد که با عشق به موسیقی برای مخاطبان و طرفدارانشان، قطعات بسیار ارزندهای خلق کردهاند. تعداد افرادی که به موسیقی علاقه ندارند، قطعا بسیار محدود است.
مخصوصا در جهان پرهیاهوی امروز، انسانها به دنبال راههای مختلف برای رسیدن به آرامش و همچنین سرگرمی هستند. موسیقی و پلتفرمهای مختلف آن این امکان را فراهم کرده تا کاربران بتوانند بسیار راحتتر خوانندگان و هنرمندان مورد علاقهشان را دنبال کنند و روزانه به صورت آنلاین یا آفلاین به ترکهای آنها گوش دهند.
در همین راستا، اسپاتیفای نامی شناخته شده در فضای مجازی است که مشترکهای زیادی دارد و ابزاری عالی برای ماجراجویی در جهان موسیقی است. اما اسپاتیفای دقیقا چیست؟ اسپاتیفای (Spotify) یک سرویس پخش یا همان استریم موسیقی است که کاربران میتوانند از طریق آن در سراسر دنیا به میلیونها آهنگ، موزیک ویدیو و پادکستهای متنوع به زبانهای مختلف (حتی فارسی) دسترسی داشته باشند.
این پلتفرم در واقع یک آرشیو بسیار کامل از آهنگهای خوانندگان در بسیاری از سبکها محسوب میشود. برای استفاده از این سرویس تنها کافی است که یک اکانت کاربری بسازید و سپس بر حسب نیاز خود، به صورت رایگان یا پرمیوم از آن استفاده کنید. اسپاتیفای این امکان را فراهم کرده تا بتوانید از طریق آن به جدیدترین و محبوبترین آهنگهای ایرانی و خارجی دسترسی داشته باشید و با ساخت پلیلیست مورد نظر خود به راحتی به آنها دسترسی داشته باشید.
ویژگیها و محتوا
یکی از نکات جالب این سرویس، هوش مصنوعی آن است که بر حسب سلیقه شما و آهنگهایی بیشتر گوش کردهاید، قطعات مشابه آن را به شما پیشنهاد میدهد. اسپاتیفای این امکان را به کاربران میدهد که به قطعات موسیقی و یا حتی پلیلیستهای مختلف امتیاز دهند. از همین طریق شما میتوانید آهنگهایی که مورد پسند بسیاری از افراد بوده را بیابید و یا حتی آهنگهای مورد علاقه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.
در اسپاتیفای ۱۰۰ها میلیون آهنگ در ژانرهای و سبکهای مختلف وجود دارد و به این ترتیب بدون هیچ محدودیتی آهنگ مورد نظر خود را پیدا خواهید کرد. همچنین میتوانید خواننده یا گروه مورد علاقه خود را دنبال کنید و همچنین این شانس را دارید که به عنوان اولین نفر و خیلی سریع به آهنگهای جدید آنها دسترسی داشته باشید.
یکی از بهترین ویژگیهای تاریخچه اسپاتیفای، جمعبندی آخر سال یا همان Spotify Wrapped است که در پایان هر سال میلادی مروری هیجانانگیز بر فعالیتهای کاربران خود دارد. با این ويژگی هر ساله پرشنوندهترین آهنگها، آلبومها و هنرمندان معرفی میشوند. در ضمن اسپاتیفای بر اساس وقایع و مناسبتهای تاریخی و هر موقعیت جغرافیایی، موسیقیهای مختلفی را پیشنهاد میدهد. برای مثال در زمان جشن کریسمس در کشورهای مختلف آهنگهایی را با این تم به زبان محلی به شما پیشنهاد میدهد.
شما میتوانید به صورت رایگان به آهنگهای مورد پسند خود گوش دهید، اما واضح است که خرید حساب کاربری پرمیوم (پولی) امکانات بیشتری را در اختیارتان قرار میدهد. یکی از بزرگترین مزایای اشتراک پولی، نبود تبلیغات و محدودیت در گوش دادن به ترکهاست. سرویس اسپاتیفای طی این چند سال رقبای زیادی هم پیدا کرده که از میان آنها میتوان به Apple Music، Amazon Music و YouTube Music اشاره کرد.
تاریخچه اسپاتیفای
شاید این سوال برایتان پیش آمده که این سرویس چه سالی و از کجا پدیدار شده و هدف اصلی آن دقیقا چه بوده. شرکت اسپاتیفای - که امروزه بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار ارزش دارد - نخستین بار در سال ۲۰۰۶ توسط دنیل اک و مارتین لورنتزون در شهر استکهلم سوئد راهاندازی شد. هدف اصلی این سرویس در حقیقت حل مشکل دانلود غیرقانی و موضوع کپیرایت بود و از همین رو موسیقی رایگان را همراه با تبلیغات در اختیار کاربران قرار داد.
اسپاتیفای به سرعت از سوئد به بسیاری از کشورهای دیگر جهان نیز راه یافت و در سال ۲۰۱۱ سرانجام به آمریکا رسید که به تنهایی سکوی پرتاب بزرگی برای این پلتفرم رقم زد. Spotify طی این مدت نسبتا طولانی روند بسیار خوبی را طی کرده و انقلاب بزرگی در صنعت پخش موسیقی و تبدیل آلبومهای فیزیکی به نسخههای دیجیتالی ارزانقیمت به وجود آورده است. این پلتفرم اکنون بیش از ۵۱۵ میلیون کاربر دارد که به صورت ماهانه از آن استفاده میکنند.
نحوه کارکرد اسپاتیفای
اسپاتیفای روی تمامی دستگاهها در دسترس است و میتوانید از اپلیکشن آن در ویندوز یا مک نیز استفاده کنید. علاوه بر آن در سیستم عاملهای گوناگون لینوکس، iSO و اندروید نیز به راحتی قابل استفاده بوده و میتوانید نرمافزار آن را در گوشی هوشمند، کامپیوتر شخصی، تلویزیون، ساعت هوشمند، کنسول بازی و خودروی خود نصب کنید.
شاید این فکر از ذهنتان عبور کرده که استفاده از این سرویس در ایران چالشهای زیادی دارد؛ چراکه کاربران ایرانی بهخاطر تحریمهای همه جانبه قابلیت استفاده از اکثر پلتفرمهای بینالمللی را ندارند. از همین رو، برای ساخت اکانت باید IP خود را تغییر داده و از طریق ابزار دور زدن تحریم کار را انجام دهید.
پس از ساخت حساب کاربری و وارد کردن اطلاعات خواسته شده، باید نوع اشتراک خود را انتخاب کنید که بسته به نیازتان، به صورت رایگان و پرمیوم در اختیارتان قرار خواهد گرفت. علاوه بر موزیک، این پلتفرم شامل بیش از ۵ میلیون پادکست از آرتیستهای مختلف است که از طریق تبلیغات و همچنین خرید اشتراک توسط کاربران درآمدزایی میکنند.
تفاوت اکانت رایگان با پرمیوم
همانطور که پیشتر ذکر کردیم، میتوانید بر اساس سلیقه و خواسته خود به دو روش از اسپاتیفای استفاده کنید. اکانتهای رایگان و پرمیوم باهم تفاوتهایی دارند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. اولین تفاوت اکانت رایگان با پرمیوم، وجود تبلیغات است که برای اکثر افراد آزاردهنده بهنظر میرسد. یکی از اصلیترین تفاوتهای اکانت رایگان و پولی، حذف آگهی و تبلیغات آزاردهنده در نسخه پرمیوم است و میتوانید بدون هیچ مانعی به آهنگهای دلخواه خود گوش دهید.
اکانت معمولی نیازمند اینترنت است و هر زمانی که میخواهید به آهنگی گوش دهید باید آنلاین شوید و پس از گوش دادن به چند آهنگ نیازمند است تا یک آگهی تبلیغاتی را تحمل کنید تا بتوانید مجددا از آن استفاده کنید. اما با عضویت در اسپاتیفای پرمیوم (Spotify Premium) میتوانید پادکستها و آهنگهای مورد نظر خود را دانلود کرده و حتی به صورت آفلاین روی ۵ دستگاه مختلف به آنها گوش دهید و آن را به بیش از ۱۰۰ مدل بلندگو وصل کنید. نکته دیگر این است که در اسپاتیفای رایگان فقط میتوانید ۶ آهنگ را در یک ساعت رد کنید. این بدان معناست که اگر در حال گوش دادن به آهنگی هستید که زیاد از آن خوشتان نیامده باید کمی بیشتر حوصله کنید، چراکه فقط ۶ بار فرصت دارید به سراغ آهنگ بعدی بروید.
در ضمن، در اشتراک معمولی آهنگها به صورت تصادفی یا همان (Shuffle) پخش میشوند، اما در اکانت پرمیوم این مشکل وجود ندارد و کنترل پخش آهنگ به صورت کامل در دست خودتان قرار دارد. میتوانید هر چندبار که دوست دارید آهنگی را گوش دهید، یا بدون ایجاد محدودیت و تبلیغات به سراغ آهنگهای بعدی بروید و هر چند دفعه که بخواهید آهنگها را رد کنید.
مورد بعدی کیفیت موسیقی در اکانت رایگان است که در پایینترین حد قرار دارد؛ یعنی ۱۲۸ کیلوبایت برای نسخه وب و ۱۶۰ کیلوبایت برای نسخه موبایلی. اما در اسپاتیفای پرمیوم خبری از این محدودیتها نیست و امکان تنظیم کیفیت ها را نیز دارید. به این ترتیب که با سه حالت کیفیت عادی (۱۲۸ کیلوبایت بر ثانیه)، کیفیت بالا (۲۵۶ کیلوبایت بر ثانیه) و کیفیت خیلی بالا (۳۲۰ کیلوبایت بر ثانیه) در دسترس شما قرار میگیرد.
مزیت دیگری که Spotify پرمیوم در اختیار شما میگذارد، دسترسی سریع به آهنگهای انحصاری و جدید است؛ قابلیتی که در اسپاتیفای رایگان وجود ندارد و باید زمان طولانیتری برای رسیدن به محتوای جدید منتظر بمانید.
خلاصهای از مزایای اکانت پرمیوم اسپاتیفای
- عدم وجود تبلیغات آزاردهنده
- امکان دانلود آهنگ و پخش آفلاین آهنگ روی دستگاههای مختلف
- عدم محدودیت رد کردن آهنگ
- امکان تنظیم کیفیت پخش تا ۳۲۰ کیلوبایت
- امکان پخش کردن آهنگها در پلیلیستهای روزانه و تصادفی به ترتیب دلخواه
- دسترسی سریعتر به محتوای جدید و انحصاری
قیمت اکانت پرمیوم
در گذشته چند طرح مختلف برای اکانت پرمیوم وجود نداشت، اما مدتی است که اسپاتیفای این امکان را به کاربران داده تا بر حسب نیاز و شرایط خود نوع اکانت را مشخص کنند. هر کدام از این طرحهای مختلف قیمت و امکانات متفاوتی دارد. به طور خلاصه اکانتهای پرمیوم به چهار نوع شخصی، دانشجویی، دونفره و خانوادگی تقسیم میشوند که هر کدام را به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد.
اکانت شخصی یا Individual: همانطور که از نام این اکانت برمیآید به صورت فردی یا تککاربره است و میتوانید به صورت یک نفره به آهنگها گوش دهید. قیمت این اکانت ماهانه ۱۰.۹۹ دلار است.
اکانت دو نفره یا Duo: این اکانت برای آن دسته افرادی مناسب است که میخواهند به همراه شخص دیگری و به صورت دو نفره از اکانت اسپاتیفای پرمیوم استفاده کنند و قیمت آن ماهانه ۱۴.۹۹ دلار است.
اکانت خانوادگی یا Family: این اکانت با قابلیت دسترسی ۶ کاربر یکی از پرطرفدارترین و پرفروشترین اکانتهای پرمیوم است. معمولا شما به عنوان صاحب اصلی اکانت آن را خریداری میکنید و میتوانید از طریق آن دوستان و خانواده خود را زیرمجموعه قرار دهید و اکانت آنها را نیز به پرمیوم تبدیل کنید. این اکانت امکان دانلود، بلاک کردن موسیقی، دسترسی به برنامه Spotify Kids برای کودکان را دارد. قیمت اکانت خانوادگی ماهانه ۱۶.۹۹ دلار است. لازم به ذکر است که قیمتها در آمریکا بالاتر بوده و اسپاتیفای در کشورهای دیگر با نرخهای متفاوتی به فروش میرسد.
اکانت دانشجویی یا Student: اگر دانشآموز یا دانشجو هستید، این اکانت مخصوص شماست. اکانت Student به صورت تک کاربره بوده و بدون هیچگونه تبلیغات امکان دانلود و دسترسی به پلتفرم استریم Showtime را هم در اختیارتان قرار میدهد. قیمت این نوع اکانت کمی ارزانتر از اکانت شخصی و ماهانه ۵.۹۹ دلار است.
نحوه خرید اکانت پرمیوم اسپاتیفای
به طور عادی کاربران برای تبدیل اکانت رایگان به پرمیوم باید از طریق خود برنامه اقدام کنند و آن را آپگرید کنند. اما این سرویس با وجود محبوبیت بالای خود میان کاربران در سراسر جهان، در کشور ما به دلیل تحریمها با محدودیتهایی روبرو است.
از همین رو برای خرید اکانت پرمیوم نیازمند کارتهای هدیه یا همان گیفت کارت هستید که در اینجا مسترگیفت به کمک شما میآید. شما میتوانید به وسیله کارتهای هدیه مخصوص اکانت اسپاتیفای پرمیوم به راحتی به نسخه نامحدود برنامه دسترسی پیدا کنید.
جمعبندی
در این مطلب سعی کردیم به صورت کامل اسپاتیفای و ویژگیهای خاص آن را برایتان توضیح دهیم تا بتوانید بر حسب نیاز و شرایط خود اقدام به ساخت اکانت رایگان یا خرید اکانت پرمیوم کنید. اسپاتیفای یک آرشیو کامل از آهنگها و پادکستهای هنرمندان مورد علاقه شماست که محتوای جدید و انحصاری را خیلی سریع در اختیارتان قرار میدهد.
با توجه به این آرشیو نامحدود و تمام قابلیتهای جذابی که این پلتفرم به مخاطبان ارائه میدهد، میتوان گفت اسپاتیفای یکی از بهترین سرویسهای پخش موسیقی در جهان است. اگر شما هم به دنیای هیجانانگیز موسیقی و پادکست علاقه دارید، باید بدون معطلی سراغ این پلتفرم بینالمللی و محبوب بروید.