ابرشرکت آمازون (Amazon) بیش از هر چیز به‌خاطر فروشگاه بین‌المللی خود شناخته می‌شود اما در زمینه‌های متنوعی فعالیت دارد. تبلیغات الکترونیکی و آنلاین، استریم دیجیتال، هوش مصنوعی و رایانش ابری (Cloud computing) از جمله زمینه‌های دیگری هستند که آما‌زون در آن‌ها دست دارد.

این شرکت عظیم آمریکایی در لیست ۵ کمپانی برتر جهان قرار دارد و سایت آن دوازدهمین سایت پربازدید دنیا در ۲۰۲۳ نام گرفت. با وجود گسترگی فعالیت‌های کمپانی تحت مدیریت جف بزوس، در این مقاله قصد داریم منحصرا به فروشگاه Amazon بپردازیم.

آغاز مسیر برای فروشگاه آمازون

آمازون

آمازون ابتدا در سال ۱۹۹۶ کار خود را به عنوان یک فروشگاه کتاب آغاز نمود. گرچه دیدگاه بلندپروازانه بزوس تضمین‌کننده پیشرفت غیرقابل پیش‌بینی و فوق‌العاده سریع این فروشگاه بود. در واقع این مدیر جاه‌طلب از روزهای اول کمپانی خود را در قالب یک کمپانی تکنولوژی مهم تصور می‌کرد و از همین رو فرآیند گسترش تجارت آن شگفت‌انگیز بود.

کمتر از یک سال بعد، بزوس متوجه شد که داشتن کنترل روی روند تحویل اجناس به مشتری نیازمند یک سری عناصر کلیدی است. از جمله آن می‌توان به داشتن انبارهای بی‌شمار اشاره کرد. در سال ۱۹۹۷ آمازون در اقسا نقاط انبارهای کوچک و بزرگی خریداری نمود.

ورود فروشندگان دیگر به آمازون

با فرا رسیدن سال ۲۰۰۰ آمازون وارد مسیر کاملا جدیدی شد. مدیران کمپانی تصمیم گرفتند راه را برای فروشندگان شخص ثالث در فروشگاه Amazon.com هموار کنند و به سمت تبدیل شدن به بزرگترین فروشگاه آنلاین دنیا قدم بردارند.

همین مدل تجاری هم‌اکنون در فروشگاه‌های داخلی بزرگ مثل دیجیکالا مشاهده می‌شود. در نتیجه آمازون علاوه بر آنکه بسیاری از محصولات را خودش تهیه و عرضه می‌کند، به فروشنده‌های دیگر نیز اجازه داده از طریق پلتفرم عظیم و بین‌المللی آن فعالیت نمایند (البته در قبال پرداخت درصدی از سود فروش محصولاتشون).

علی‌رغم ایجاد شاخه‌های مختلف برای آمازون و فعالیت در زمینه‌های متعدد، همچنان بخش اعظمی از درآمد این شرکت از طریق فروشگاهش به‌دست می‌آید. طبق آخرین آمار سال ۲۰۲۳، بالغ بر ۸۰ درصد درآمدزایی Amazon به‌واسطه فروش محصولات و فعالیت‌های مرتبط با فروشگاه آما‌زون بوده است.

آمازون امروزه در بیش از ۵۰ کشور دنیا فعالیت رسمی و مستقیم دارد و در بقیه کشورهای دنیا - غیر از چند مورد محدود - خدمات‌رسانی دارد. البته که بزرگترین بخش از فعالیت این وب‌سایت در کشور آمریکا بوده و بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده است. فروشگاه Amazon.com هشتمین وب‌سایت پرترافیک در دنیا محسوب می‌شود و بیش از ۱ تریلیون دلار ارزش‌گذاری شده است.

ویژگی‌های آمازون

آمازون

به‌طور خلاصه شما می‌توانید هرچیزی که فکرش را بکنید فروشگاه آمازون پیدا کنید. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد Amazon با ایجاد درگاه‌های مختلف این امکان را به فروشندگان بزرگ و کوچک در سرتاسر دنیا داده تا محصول خود را از طریق این فروشگاه بین‌المللی به فروش برسانند. در نتیجه اکنون آ‌ما‌زون‌ لقب بزرگترین فروشگاه آنلاین دنیا را یدک می‌کشد و دلایل بسیاری پشت این نام‌گذاری وجود دارد. فروشگاه Amazon.com به‌طور کلی شامل چند بخش اساسی می‌شود و خدمات مختلفی ارائه می‌کند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

ارائه محصولات دیجیتالی و فیزیکی

به قول قدیمی‌ها، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در فروشگاه آمازون یافت می‌شود. گستره محصولاتی که این فروشگاه آنلاین ارائه می‌کند آنچنان عظیم است که به هیچ وجه نمی‌توان تک‌تک آن‌ها را بررسی کرد. با این حال به شکل خلاصه می‌توان گفت که محصولات مختلف آن به دو دسته اصلی دیجیتالی و فیزیکی تقسیم می‌شوند.

محصولات دیجیتالی آمازون شامل فیلم، موسیقی، کتاب صوتی و الکترونیکی، بازی‌های ویدیویی، نرم‌افزار و بسیاری موارد دیگر می‌شود. خرید اینگونه محصولات از Amazon سهولت بسیار بیشتری دارد، چراکه شما نیاز ندارید برای دریافت آن‌ها آدرس و زمان تحویل خاصی تعیین کنید و بلافاصله در اختیارتان قرار می‌گیرند.

در سوی دیگر، محصولات فیزیکی وجود دارند که خب تنوع بسیاری بیشتری نیز دارند. انواع لپ‌تاپ، لباس، وسایل خانگی، ابزار، کیف و کفش، گوشی موبایل، قطعات کامپیوتر و سخت‌افزار، زیورآلات، کتاب، محصولات غذایی، محصولات بهداشتی، اسباب‌بازی، وسایل ورزشی و هر چیز دیگری که به ذهنتان برسد، می‌تواند جزئی از محصولات قابل خریداری از Amazon باشد.

دسته‌بندی‌های متنوع

آمازون

آمازون برای تسهیل ارائه خدمات خود به مشتریان بخش‌ها و دسته‌بندی‌های بسیار متنوعی در سایتش ایجاد کرده است. شما می‌توانید برای یافتن محصولات مورد نظرتان وارد دسته‌بندی کلی‌تر آن‌ها شوید و سپس به بررسی مدل‌ها و برندهای مختلف بپردازید. به عنوان مثال شما برای انتخاب یک گوشی هوشمند می‌توانید به بخش محصولات الکترونیکی و سپس قسمت تلفن همراه مراجعه کرده و پس از آن تمامی محصولات این دسته را مشاهده نمایید.

علاه بر آن، قابلیت اعمال فیلترهای مختلف روی محصولات نیز وجود دارد تا جستجو در میان آن‌ها آسان‌تر شود. به عنوان مثال شما می‌توانید صرفا یک برند مخصوص را برای جستجو انتخاب کنید، یا اینکه اگر یک ویژگی خاص مدنظرتان وجود دارد، گزینه آن را فعال کنید تا تنها محصولاتی با همان مشخصات به شما نمایش داده شود.

در کنار این دسته‌بندی‌های متدوال آمازون یک سری کتگوری‌های هیجان‌انگیز دیگر هم دارد. یکی از بخش‌های اصلی فروشگاه به «پرفروش‌ترین محصولات» تعلق دارد که در آن محبوب‌ترین اجناس میان مخاطبان به شما نشان داده می‌شود. همچنین دسته‌بندی‌هایی نظیر «عرضه‌های جدید» یا محصولات دارای تخفیف نیز در فروشگاه دیده می‌شوند.

پرایم ویدیو و دیگر خدمات اختصاصی آمازون

آمازون مشخصا از فروشگاه عظیم و پرطرفدار خود برای ارائه یا تبلیغ دیگر خدمات خود نیز استفاده می‌کند. مثلا یکی از بخش‌های اصلی فروشگاه به سرویس پرایم ویدیو تعلق گرفته و شما می‌توانید از طریق پنل آن به حساب کاربری خود یا تمامی محصولات و خدمات ارائه شده در آن دسترسی پیدا کنید.

سرویس پرایم ویدیو در واقع همان سرویس استریم شرکت آمازون است که فیلم‌ها، سریال‌ها و آثار بسیار متنوعی در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. Amazon Prime Video با الگوبرداری از سرویس موفق نتفلیکس راه‌اندازی شده و امروزه یکی از بهترین سرویس‌های استریم دنیا محسوب می‌شود. قیمت اشتراک ماهانه پرایم ویدیو ۸.۹۹ دلار است.

در کنار پرایم ویدیو محصولات اختصاصی دیگری از آمازون هم در دسترس قرار گرفته که شامل دستیار هوش مصنوعی الکسا، کتابخوان‌های کیندل، سرویس موسیقی آمازون و... می‌شود.

خرید از آمازون چگونه است؟

آمازون

خرید از فروشگاه آمازون نیازمند یک حساب بانکی خارجی، پی پال یا کارت‌های اعتباری دیگر مثل ویزا کارت و مستر کارت است. باتوجه به اینکه کاربران ایرانی امکان استفاده از چنین روش‌هایی را ندارند، راه پیشنهادی ما به شما بهره‌گیری از گیفت کارت مخصوص آمازون است.

سایت مسترگیفت گیفت کارت‌های آمازون را با مبالغ متنوعی عرضه می‌کند تا شما بر اساس نیاز و خواسته خود یکی از آن‌ها را تهیه فرمایید. گیفت کارت‌های آمازون خوشبختانه هیچ‌گونه تاریخ انقضایی ندارند و امکان استفاده از آن‌ها در هر زمان وجود دارد. با در دست داشتن یک گیفت کارت Amazon، شما می‌توانید از تمامی محصولات و خدمات موجود در فروشگاه آن استفاده کنید و در این زمینه نیز هیچ‌گونه محدودیتی پیش‌رویتان قرار نگرفته.

نحوه خرید با گیفت کارت آمازون

برای اینکه به‌وسیله گیفت کارت از فروشگاه آمازون خرید کنید، دو راه مختلف برایتان وجود دارد. در روش اول می‌توانید حساب کاربری یا همان والت خود را شارژ کنید و بعدا زمانی که قصد خرید یک محصول را دارید، از همان شارژ برای انجام عملیات پرداخت استفاده کنید. در روش دوم هم می‌توانید گیفت کارت را نزد خود نگه داشته و صرفا زمانی که محصول مورد نظر را انتخاب می‌کنید، در زمان انجام پرداخت به شکل مستقیم کد گیفت کارت را وارد نمایید.

جمع‌بندی

آمازون

آمازون به عنوان بزرگترین فروشگاه آنلاین دنیا از حدود سه دهه پیش فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون در اکثر کشورهای دنیا فعالیت دارد. این فروشگاه پاسخگوی نیاز همه مردم است، چراکه شما می‌توانید هر نوع محصول و خدمات دیجیتالی که فکرش را بکنید از طریق آن تهیه نمایید.

Amazon از روش‌های متعدد پرداخت بین‌المللی مثل مستر کارت، ویزا کارت، پی پال و بسیاری موارد دیگر پشتیبانی می‌کند. با این حال عزیزانی که در کشور ایران زندگی می‌کنند از این حیث با محدودیت‌هایی مواجه هستند و پیشنهاد می‌شود هنگام خرید از آمازون، از گیفت کارت‌های مخصوص آن استفاده نمایند.